Tek u poslednjih nekoliko godina više pažnje se posvećuje prezentizmu. Javlja se uglavnom u oblasti rada, ali podrazumeva prisustvo zaposlenog na radnom mestu uprkos zdravstvenim, psihičkim ili fizičkim problemima. Jednostavno rečeno, prezentizam je istovremeno prisustvo i odsustvo na poslu („na poslu – ali van njega“).
Kada dođemo na posao bolesni, povređeni ili u bilo kom stanju za koje bi bilo bolje da se „odmaramo“ kod kuće (koristimo bolovanje), naš učinak je ograničen zbog ovih problema, radimo sporije i potrebne su duže pauze. Tako možemo da završimo manje radnih zadataka i ne možemo da pokažemo sve svoje potencijale i sposobnosti na poslu.
Koje karakteristike zaposlenih doprinose pojavi prezentizma?
- Negiranje prisustva bolesti ili lošeg stanja. Uprkos pogoršanom zdravstvenom stanju, često pogrešno ocenjujemo da smo i dalje podjednako efikasni i produktivni na poslu.
- Potreba za priznanjem. Ponekad jednostavno ne znamo kako da kažemo „ne“ tuđim potrebama i željama. Oni često stoje iza osobina ličnosti koje imaju tendenciju da ugode i previše se prilagođavaju drugim ljudima. Takvi zaposleni češće dolaze na radno mesto uprkos tome što se osećaju loše nego oni koji znaju da postavljaju granice u skladu sa svojim mogućnostima i svojim nadređenima.
- Radoholizam. Ova karakteristika je razlog zašto često dolazimo na posao bolesni, jer smo sigurni da smo najbolji za ovaj posao i samim tim nezamenljivi. Istovremeno, ugledamo se na naše kolege, kojima ne želimo da namećemo dodatni posao i opterećujemo ih svojim odsustvom.
- Nezamenjivost. Postoji mišljenje da su zaposleni nezamenljivi za organizaciju rada i da bez nas posao neće biti gotov. Međutim, to često nije slučaj. Kada je rad dobro organizovan, predviđaju se moguća (bolesna) odsustva zaposlenih i uspostavljaju mehanizmi zamene odsutnog lica kako bi se posao ipak završio.
Zašto je prezentizam loš za nas?
- Kada radimo svoj posao uprkos tome što se osećamo loše, prvenstveno štetimo sebi. To povećava opseg fizičkih i psihičkih problema i pogoršava naše opšte zdravlje, što može rezultirati dužim bolovanjem i produženim oporavkom. To se odnosi i na probleme sa anksioznošću, depresijom i drugim emocionalnim problemima, koji se kontinuiranim radom održavaju i dalje produbljuju.
- Nanosimo štetu ljudima oko nas. Zaraznim bolestima povećavamo mogućnost zaraze naših kolega i time pogoršavamo njihovo opšte stanje na radnom mestu.
- Psihički i fizički zdravstveni uslovi uzrokuju gubitak produktivnosti na poslu. Zbog narušavajućih zdravstvenih faktora, pažnja i koncentracija su nam znatno lošiji, pravimo više grešaka pri obavljanju zadataka i potrebno nam je više vremena da ih završimo nego kada se osećamo dobro. Loš osećaj i raspoloženje utiču na sposobnost suočavanja sa problemima i zahtevima na radnom mestu. Zbog povećane podložnosti stresu iz okoline i smanjene produktivnosti, doživljavamo veću količinu stresa. Dolazak na posao, uprkos zdravstvenim problemima, stoga dovodi do dugotrajne iscrpljenosti.
- Usled pogoršanja osećanja možemo biti manje fokusirani i pažljivi, što utiče na bezbednost na radnom mestu. U prisustvu fizičkih i psihičkih problema, povećava se verovatnoća nezgoda i povreda na radnom mestu. Time ugrožavamo sebe, ali i druge zaposlene.
Kako smanjiti prezentizam?
Prezentizam se često javlja kao rezultat karakteristika ličnosti zaposlenih, ali mogu postojati i uzroci na organizacionom i sistemskom nivou. U meri u kojoj se prezentizam masovno javlja na radnom mestu, mogu biti karakteristike radne organizacije koje podstiču pojavu prezentizma. U ovom slučaju govorimo i o nedostatku kontrole ili neadekvatnoj kontroli psihosocijalnih faktora rizika.
Da li ste znali?
Psihosocijalni faktori rizika su oni psihološki i socijalni aspekti rada, zaposlenih, organizacije rada i šire okoline koji, pored fizičkog, hemijskog i biološkog stresa, povećavaju verovatnoću zdravstvenih komplikacija zaposlenih, a takođe povećavaju verovatnoću smanjenja efikasnosti i produktivnost na poslu i probleme u koordinaciji posla i privatnog života (Šprah i Zorjan, 2016).
Stoga je neophodno pažljivo pratiti ovakvu pojavu u organizacijama i uvesti mere u slučaju masovnog prezentizma. Zadatak poslodavaca je da kroz različite programe i aktivnosti stvore radno okruženje u kojem se zaposleni podstiču da brinu o svom zdravlju. Bolovanje je podržano u slučaju bolesti, a da se zaposleni ne plaše sankcija.
Kao zaposleni u organizaciji, takođe možemo doprineti pojavi prezentizma i smanjenju njegovih negativnih posledica. Pre svega, naš zadatak je da preventivno brinemo o svom zdravlju i dobrom stanju, redovnom fizičkom aktivnošću i zdravim načinom života. U slučaju lošeg stanja i smanjene sposobnosti za obavljanje posla, bolje je ostati kod kuće, na nekoliko dana bolovanja. Na ovaj način ćemo se zdravi vratiti na radno mesto i ponovo postići očekivanu radnu efikasnost i produktivnost.